2019-05-23 07:20Pressmeddelande

Almi Invest investerar i IoT-bolaget CombiQ

CombiQ och Tarja zu Dem BergeCombiQ och Tarja zu Dem Berge, Fund Manager på Almi Invest

Almi Invest investerar 1,5 miljoner kronor i Jönköpingsbolaget CombiQ, som utvecklar en IoT-baserad lösning för att digitalisera tillverkningsindustrin. I emissionen på totalt 7,5 miljoner kronor deltar också investeringsfonden Spectria Invest, befintliga ägare och ledningen. Pengarna ska gå till vidareutveckling och marknadsföring av produkten.

CombiQ erbjuder en sensor som enkelt kan monteras på alla typer av maskiner, vilket hjälper företag i tillverkningsindustrin att digitalisera och automatisera sin verksamhet. Via CombiQ:s IoT-baserade plattform får kunderna regelbunden information om status på maskiner och produktion. På så sätt kan service och underhåll ske proaktivt och inte som nu när en skada eller avbrott inträffar.

CombiQ:s sensor kommer att förenkla vardagen för många företag, säger Tarja zu Dem Berge, Fund Manager på Almi Invest. Digitalisering av tillverkningsindustrin är en het nisch. Här ligger CombiQ väl positionerat med sin innovativa lösning byggd på trådlös sensorteknik i kombination med maskininlärning, artificiell intelligens (AI) och molnbaserad mjukvara.

CombiQ, som grundades 2007, har kombinerat produktutveckling med att sälja konsulttimmar. Bolaget släpper nu en produktserie under eget varumärke med hjälp av investeringen. CombiQ har flera större företag på kundlistan, bland annat Husqvarna där CombiQ utvecklar tredje generationens sensorer för Husqvarnas maskin- och personalövervakning.

CombiQ är just nu inne i en väldigt expansiv fas där efterfrågan på våra produkter hela tiden ökar med mycket rask takt. Att få in Spectria och Almi Invest ger oss det kapital och de möjligheter vi behöver för att kunna fortsätta växa. Vi har redan ”traction” och installationer på flera ställen i hela södra Sverige och siktar långsiktigt på att nå ut på en internationell marknad, säger Daniel Ström, VD på CombiQ.

Tarja zu dem Berge, Fund Manager Almi Invest, tel 070 918 58 96, mail tarja.berge@almiinvest.se

Daniel Ström, vd CombiQ, tel 036 332 08 22, mail daniel.strom@combiq.com

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076 880 88 10, mail maria.kessling@almiinvest.se

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.