2017-01-17 15:00Pressmeddelande

Almi Invest säljer innehav i kartbolaget Idevio till Qlik

USA-baserade business intelligence-företaget Qlik köper svenska Idevio, som utvecklar kartprogram för industri och försvar. Almi Invest, som varit delägare i Idevio sedan 2006, säljer i och med detta sitt innehav motsvarande 15 procent av kapital och röster. Köpeskillingen är inte offentlig.

Göteborgsbolaget Idevio utvecklar programvara för kartvisualisering, adressökning och ruttberäkningar baserat på en patenterad teknik för att komprimera och streama digitala kartor. Det unika är att programvaran kan hantera stora datamängder och fungera som användarvänligt beslutsstöd genom analyser och visualiseringar.

- På samma sätt som Google gör sökning på internet enkelt, så gör vi kartfunktionen enkel och hjälper kunden att lösa sitt affärsproblem, säger Patric Nordström, Idevios vd och grundare som nu blir Product Manager GeoAnalytics på Qlik.

Program från Idevio används för tillämpningar inom försvar, mobilt och internet på allt från arbetsstationer till mobiltelefoner och handdatorer.

Idevio har redan ett samarbete med Qlik, som är grundat i Sverige men numera med huvudkontor i USA. Qlik är ledande på business intelligence med en mjukvara som sammanställer data som kunden har lagrad på olika ställen och i olika format, analyserar datan och presenterar den på ett begripligt sätt.

Köpet av Idevio förstärker Qliks karterbjudande och ger Qliks kunder möjlighet att lägga till kartor med automatisk geodata för att få fram viktig geografisk information och förbättra sitt beslutsunderlag. IdevioMaps kommer hädanefter att marknadsföras under namnet Qlik GeoAnalytics.

- Det är väldigt roligt att Idevio nu får fortsätta att utvecklas inom Qlik, ett svenskgrundat högteknologiskt bolag med stor internationell framgång, säger Mats Enegren, Investment Manager på Almi Invest. Vi är mycket nöjda med vår investering i Idevio.

För ytterligare information kontakta:

Mats Enegren, Investment Manager Almi Invest, tel 070-211 53 77, mail mats.enegren@almiinvest.se
Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076-880 88 10, mail maria.kessling@almiinvest.se

Om Almi Invest

Almi Invest (www.almiinvest.se) är Sveriges mest aktiva investerare i tidiga tillväxtbolag. Investeringar sker i tidiga faser. Vi finns över hela landet genom 8 regionala riskkapitalbolag. Portföljen består idag av ca 400 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.