2015-11-10 07:10Pressmeddelande

Almi Invest investerar i Clean Combustions energisnåla industribrännare

Almi Invest och Elof Hansson International investerar sammanlagt drygt 5 miljoner kronor i energiteknikbolaget Clean Combustion i Åtvidaberg, som utvecklar en ny typ av energisnål industribrännare. Pengarna ska gå till bolagets fortsatta globala expansion.

Clean Combustion är ett familjeföretag i Åtvidaberg, som sedan 1999 utvecklar dynamiska industribrännare och system för effektivare och mer miljövänliga industriprocesser. Bolaget är etablerat i Norden och på kundlistan står bland andra de flesta svenska skogskoncernerna. Med emissionskapitalet i ryggen får bolaget nu möjlighet till ytterligare expansion.

- Nu får vi vårt ”Dream Team” för att kunna växa globalt, säger Kjell Myrén, vd och grundare av Clean Combustion. Vi får precis det vi önskat oss - en befintlig global säljorganisation, en proffsstyrelse, nytt kapital och massor av erfarenhet - för att kunna expandera vidare.

Clean Combustions egenutvecklade systemlösningar med brännare och styrteknik säljs idag främst till kunder inom pappers- och massaindustrin. Med Clean Combustions brännare kan kunden elda flera bränslen samtidigt, vilket sänker kostnaderna och effektiviserar kundens process. Detta ökar lönsamheten och ger även minskade utsläpp.

- Företaget har en långsiktigt uthållig tillväxtpotential och en ledning och ägare som är motiverade och hungriga att växa, säger Björn Persson, Fund Manager på Almi Invest. Ingen annan leverantör av brännare kan erbjuda samma effektivitet och flexibilitet som Clean Combustion, vilket ger bolaget en mycket spännande möjlighet på marknaden.

Bolaget inledde 2013 ett samarbete med Elof Hansson, vars säljorganisation givit Clean Combustion en effektiv säljkanal mot omvärlden. Detta är en viktig faktor för den kommande expansionen.

- Clean Combustion har med sina brännarsystem lyckats få många fina referenser inom massa- och pappersindustrin, och har under de senaste åren skapat en stabil plattform för vidare tillväxt, säger Björn Olausson, vd Elof Hansson International. Satsningen på unika produkter och system för fossilfria energislag i olika processer inom kraft, papper och massa kommer att ge oss unika konkurrensfördelar.

För mer information, kontakta:

Kjell Myrén, VD, Clean Combustion Technologies Sweden, tel 0120-77 23 41, kjell.myren@cleancombustion.se

Björn Olausson, VD, Elof Hansson International, tel 076-5430791,

Bjorn.Olausson@elofhansson.com

Björn Persson, Fund Manager, Almi Invest, tel 070-207 41 25, bjorn.persson@almiinvest.se

Maria Kessling, Kommunikationschef Almi Invest, tel 076-880 88 10, maria.kessling@almiinvest.se

Om Almi Invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i tidiga tillväxtbolag. Vi skapar, med kompetens, kapital och nätverk möjligheter för bolag att växa. Investeringar sker i tidiga faser. Vi finns över hela landet genom 8 regionala fondbolag. Portföljen består idag av ca 400 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.

www.almiinvest.se