2013-04-15 08:00Pressmeddelande

Almi Invest Västsverige och Chalmers Innovation Seed Fund investerar i Halon Security AB för att säkra IT-världen!

Almi Invest Västsverige och Chalmers Innovation Seed Fund investerar i Halon Security inför bolagets fortsatta tillväxt och internationella expansion. Sedan starten för tio år sedan utvecklar och säljer Halon Security avancerade brandväggar och e-postsäkerhetsprodukter som erhållit flertalet utmärkelser.

Prisbelönta produkter

Halon Security grundades i Göteborg av bröderna Peter och Jonas Falck. Företaget har belönats med flera utmärkelser för sina avancerade, flexibla och skalbara mjukvarulösningar som erbjuder kunderna en mycket hög säkerhetsnivå.
- Våra IT-säkerhetslösningar har utnämnts ”Bäst-i-test” i Sverige och i SE
Magazine, och vi har fått inte mindre än tretton toppbetyg från internationella
Virus Bulletin
, säger Peter Falck, VD och en av grundarna.

Med produkter som erhållit certifieringen VM-ware Ready® och IPv6-klassning kan Halon erbjuda en unik produkt inom IT-säkerhetsområdet och är därigenom väl positionerade på marknaden.
- Vi ser en mycket stor potential för våra produkter framöver, fortsätter Peter
Falck.

Tillväxt och internationell expansion

Halon Security är väl etablerade på den svenska marknaden för nätverksbrandväggar, säkerhetsrouters, e-postfiltrering och spamskydd. Nästa steg för Halon är fortsatt tillväxt och expansion i Europa och USA med hjälp av bolagets e-postplattform som mottagits mycket väl av hosting-företag och Internet Service Providers (ISP:er). Almi Invest och Chalmers Innovation Seed Fund ser en stor potential i Halon Security då den globala marknaden för brandväggar och e-postsäkerhet årligen uppgår till ca 500 miljarder dollar.

- Halon har bevisat sig på den svenska marknaden med konkurrenskraftiga, skalbara produkter som erbjuder kunderna en hög säkerhetsprestanda. Bolaget är väl positionerat på en är stor och växande marknad och ser mycket fram emot att vara en del i bolagets fortsatta tillväxt och utveckling, säger Björn Westman, investment manager på Almi Invest Västsverige AB.

För mer information

Björn Westman, Investment Manager Almi Invest Västsverige AB, tel. 031-779 79 04
eller 070-640 90 96, e-post bjorn.westman@almiinvest.se

Peter Falck, VD Halon Security AB, tel. 070-954 89 71, e-post peter@halon.se

Om Almi Invest Västsverige AB
Almi Invest skapar förutsättningar för entreprenörledda tillväxtföretag att växa genom att på regional basis och tillsammans med andra aktörer på riskkapitalmarknaden investera kapital och kunskap. Almi Invest är organiserat i sju regionalt baserade riskkapitalfonder, varav Almi Invest Västsverige AB är en, och ägs av Almi Företagspartner AB tillsammans med regionala aktörer.

Om Chalmers Innovation Seed Fund
Chalmers Innovation Seed Fund grundades 2008 som en utveckling av Chalmers Innovation. Fonden investerar i teknikbaserade bolag i tidiga skeden och investerare i fonden är European Investment Fund, Sjätte AP-fonden, Länsförsäkringar, Stiftelsen Chalmers och Chalmers Innovation.

Om Halon Security AB
Halon Security är teknikledande inom e-postsäkerhetlösningar, routers och lastbalanserare. Företagets prisbelönta säkerhetslösningar används av stora webbhotell, företag av alla storlekar, icke-kommersiella och statliga organisationer samt kommuner och ger skydd för miljontals användare över hela världen.