2019-05-16 07:31Pressmeddelande

Almi Invest investerar i fintechbolaget Splitgrid

Splitgrid, med grundarna Göran Eriksson, Rosalie Pellerone och Jonas Forsman, ser till att leverantörer får betalt direkt när en vara säljs.Splitgrid, med grundarna Göran Eriksson, Rosalie Pellerone och Jonas Forsman, ser till att leverantörer får betalt direkt när en vara säljs.

Almi Invest investerar 2,1 miljoner kronor i fintechbolaget Splitgrid, vars mjukvara för butikskassor ger leverantören betalt direkt. I emissionen på totalt 7,5 miljoner kronor deltar också Collector Ventures, det finska investment bolaget Innovestor och privata investerare. Pengarna ska gå till expansion och försäljning.

Örebrobaserade Splitgrid, grundat 2016, utvecklar ett datasystem som ser till att betalningen för en enskild vara, till exempel ett klädesplagg, fördelas mellan butik och leverantör direkt när en vara registreras i kassan. Systemet integreras i butikskassan och hjälper handlaren att undvika likviditetsproblem, samtidigt som det säkerställer att leverantören faktiskt får betalt för de produkter som säljs.

Genom att använda Splitgrid slipper butiken låsa sina pengar i dyra lager och leverantören kan vara säker på att få betalt för sina varor.

- Splitgrids innovativa lösning minskar risken både för handlare och leverantör, säger Jenny Engerfelt, fund manager på Almi Invest. Den kan bli ett viktigt verktyg för att tänka nytt i syfte att öka lönsamheten i en utsatt bransch.

Splitgrid är verksamma i hela Norden och fungerar för både fysiska butiker och e-handlare. De har idag fler än 100 anslutna varumärken, butikskedjor och fristående butiker. Merparten av kunderna återfinns inom klädbranschen, men systemet går också att använda för sällanköpsvaror inom andra branscher.

- Det är självklart spännande att ta in kapital, för att kunna fortsätta vår resa och expandera, säger Göran Eriksson, vd på Splitgrid. Att stora kapitalinvesterare vill investera i oss är ett kvitto på att vår produkt verkligen behövs på marknaden. Vi gör stor skillnad för många butiker och e-handlare.

Jenny Engerfelt, fund manager Almi Invest, tel 070 354 61 44, mail jenny.engerfelt@almiinvest.se

Göran Eriksson, vd och grundare Splitgrid, tel 0701-528 208 mail ge@splitgrid.com

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076 880 88 10, mail maria.kessling@almiinvest.se

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.