2019-11-04 12:42Pressmeddelande

Almi Invest investerar i Velove Bikes energismarta el-lastcyklar

Velove BikesVelove Bikes el-lastcyklar i den nya cityhuben i Göteborg.

Almi Invests GreenTech-fond investerar 4 miljoner kronor i Göteborgsbaserade Velove Bikes energisnåla och stadsvänliga lösningar för citylogistik. I den totala investeringen på drygt 10 miljoner kronor deltar även Idealist och ett antal privata investerare.

Med beprövad hårdvara och utmärkelsen “International Cargo Bike of the Year” i ryggen tar Velove Bikes nu in kapital för att expandera verksamheten. Tjänster där skåpbilar och bilar används ökar och det blir allt trängre i städerna.

- Det finns ett stort behov av bättre mobilitetslösningar som kan ersätta tunga motorfordon. Många leveranser och tjänster kan genomföras av betydligt mindre och mer miljövänliga fordon. Velove Bikes har stor potential att radikalt minska energi- och resursförbrukning vid leveranser. Bolagets smidiga el-lastcykel minskar elförbrukning med mer än 90% jämfört med en elskåpbil, säger Jörgen Bodin, Investment Manager på Almi Invests GreenTech-fond.

E-handeln spås öka med 17-28% årligen. Velove Bikes banbrytande lastcyklar med en containeriserad leveransprocess ökar produktiviteten och leveranskvaliteten hos sina kunder, samtidigt som staden blir trivsammare. Cykeln rymmer en standardiserad lastpall, fraktar paket upp till 150 kg och är utvecklad för att fungera väl på cykelbanan med sin bredd som är mindre än familjelastcyklar.

- Vi har kommit en ganska bra bit redan, med kunder i 20 länder och ett antal stora varumärken som använder våra energieffektiva lösningar. Men med mer pengar i kassan kan vi ta nästa steg mot ökade volymer - så att vi kan göra större skillnad, säger Johan Erlandsson, vd på Velove Bikes.

Lastcyklar beräknas kunna ersätta cirka 20% av professionella motorfordonsleveranser, baserat på leveranssträckor och godsets karaktär. Idag är potentialen i princip outnyttjad och Veloves ambition är att vara ledande. Utöver investeringar i produktion och utveckling kommer kapitalet användas för att utveckla det cityhubkoncept som just har premiärvisats av bolaget i ett samarbete med bland annat DHL Express.

- Våra cityhubbar har potential att göra det enklare och kostnadseffektivare för våra kunder att gå över från skåpbil till lastcykel, samtidigt som de har potential att generera ökade och återkommande intäkter för oss, säger Johan Erlandsson.

- Jag är mycket imponerad av vad teamet lyckats åstadkomma hittills och vill nu, med investering och kompetens, hjälpa dem att öka produktionstakten för att möta den stigande efterfrågan. Ju fler cyklar Velove kan få i bruk desto mer samhällsnytta, inte bara för att nå klimatmålen, utan även för folkhälsa och stadsmiljö, säger Herman Pihlträd på Idealist AB, tidigare COO på Blueair.

Jörgen Bodin, Investment Manager Almi Invest, tel 072 205 26 79, mail jorgen.bodin@almiinvest.se

Johan Erlandsson, vd Velove Bikes, tel 070 773 16 82, mail johan.erlandsson@velove.se

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076 880 88 10, mail maria.kessling@almiinvest.se

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 660 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.