2010-12-29 08:26Pressmeddelande

Almi Invest investerar i Marstrom Composite

Marström Composite bedriver en marin verksamhet med tillverkning av båtar och master samt legotillverkning som underleverantör till industrin. Användningen av avancerad kolfiberkomposit ökar och Marstrom tar nu in externt kapital för att kunna expandera ytterligare.

Marstrom Composite i Västervik har tre verksamhetsområden; båtar, främst katamaraner och ribbåtar, master till stora yachter och som underleverantör till industrin. Användningen av avancerad kolfiberkomposit ökar både inom den marina sektorn och inom industrin till exempel flyget, då materialet är mycket lätt och starkt. Industridelen är den del som på senare tid vuxit snabbast och har en fortsatt stor utvecklingspotential.

Företaget startade med tillverkning av segelbåtsskrov i kompositmateriel av den före detta OS-seglaren Göran Marström. Företagets första produkt var den olympiska Tornado. Idag har både stora och små båtar tillverkats på mellan 18 och 90 fot. Inom den marina sektorn är Marstrom ett starkt och välkänt varumärke internationellt.

– Bolaget står inför en expansion, både på båt och på industrimarknaden. För att klara detta behöver vi ta in mer kapital, säger Pär Wärn, VD på Marstrom.

Investerare är Almi Invest Småland och öarna, Västervik Invest och det holländska Micro Share. Micro Share med varumärket Tournado Sport, är ett marknads- och försäljningsbolag som säljer ribbåtar tillverkade av Marstrom runt om i världen. För Micro Share är investeringen ett led i att förstärka samarbetet och en fortsatt internationell expansion med Marstroms produkter.

– Marstrom är ett unikt bolag med sin kunskap inom kolfiberkomposit som har stor utvecklingspotential främst inom industrin. I Micro Share får vi även en industriell investeringspartner med oss, som kan bidra med marknadsexpansionen internationellt, säger Tarja zu dem Berge Fund manager på Almi Invest småland och öarna.

Den tredje partnern som investerar i Marström, Västervik Invest, är sedan tidigare delägare i bolaget och ser investeringen som betydelsefull för Västerviks näringsliv.

Per Wärn, per@marstrom.com 0490-89 582 0706617825
Tarja zu dem Berg, tarja.berge@almiinvest.se 0709 185896
Tommy Arndt, tommy.arndt@vastervikinvest.se 0761417771

Om Almi Invest AB
Almi Invest skapar förutsättningar för entreprenörledda tillväxtföretag att växa genom att på regional basis och tillsammans med andra aktörer på riskkapitalmarknaden investera kapital och kunskap. Almi Invest är organiserat i sju regionalt baserade riskkapitalfonder, varav Almi Invest Västsverige AB är en, och ägs av Almi Företagspartner AB tillsammans med regionala aktörer.

Om Västervik Invest AB
Västervik är ett såddkapitalbolag som investerar i främst i företag och idéer i tidiga utvecklingsskeden med en tydlig tillväxtpotential inom områden som har en nära anknytning till Västerviks kommun.

www.almiinvest.se
www.vastervikinvest.se