2019-06-05 05:00Pressmeddelande

Alex Molvin ny fondchef på Almi Invest

Alex Molvin har utsetts till ny fondchef för Almi Invests fond Syd. Alex har tidigare arbetat i roller såsom partner i riskkapitalbolag samt vd i olika tillväxtföretag inom sektorerna cleantech, B2B-handel, industri och ICT de senaste 20 åren.Alex Molin ny fondchef på Almi Invest

Alex Molvin ny fondchef på Almi Invest

Efter en gedigen extern rekryteringsprocess kan vi nu gratulera Alex Molvin som rekryterats till rollen som Fund Manager till Almi Invest Syd med start den 5:e juni med placering i Lund.  Alex kommer närmast från miljöteknikbolaget Gullberg & Jansson där han var styrelseledamot och därefter vd.

• Jag är hedrad över att få förtroendet att leda teamet i Almi Invest Syd och fonden framåt. Min bakgrund som vd i olika teknikbolag, dess börsnoteringar och förvärv tror jag kan vara till stor nytta i ägarrollen att utveckla våra tillväxtbolag. Jag ser mycket fram emot att komma tillbaka till riskkapitalbranschen, då jag har tidigare bakgrund som investeringsansvarig och partner i riskkapitalbolaget Itact, säger Alex Molvin, Fund Manager, Almi Invest Syd.

Almi Invest i Syd har historiskt sett investerat i bra bolag och har de senaste åren gjort flera lyckosamma exits, bland annat i Alligator Bioscience som utvecklar cancerläkemedel samt Immunovia som diagnostiserar cancersjukdomar.

• Min ambition är att vi ska fortsätta investera i lovande startups, där vi letar efter starka team som kan bygga innovativa tillväxtföretag. Ekosystemet i regionen har mognat och utvecklats mycket bara de senaste tre åren, där vi ser en ökad tillströmning av privata investerare som vill saminvestera med oss men också serieentreprenörer att investera i, fortsätter Alex Molvin.

Almi Invest förvaltar totalt ca 3 miljarder, varav Sydfonden I och II utgör 330 miljoner kronor med en portfölj på 55 bolag. Några spännande portföljbolag från sydfonden är bl a Danads som arbetar med digital mediehantering, Audiodo som utvecklar individanpassade ljudupplevelser och Triomed som har ett nytt behandlingssystem för njursjuka patienter.

• Jag är väldigt glad över att Alex tar rollen som Fund Manager i Syd, säger Almi Invests vd Mikael Karlsson. Han har gedigen erfarenhet av entreprenörsresan från startup till börsbolag samt har även jobbat med investeringar vilket är en perfekt kombination i fondchefsrollen, säger Mikael Karlsson, vd på Almi Invest.

För ytterligare information kontakt

Alex Molvin, Fund Manager Almi Invest Syd, tel 072-202 27 19, mail alex.molvin@almiinvest.se

Mikael Karlsson, vd Almi Invest, tel 070-916 46 10, mail mikael.karlsson@almiinvest.se

Maria Kessling, Marknads- och kommunikationschef Almi Invest, tel 076-880 88 10, mail maria.kessling@almiinvest.se

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 660 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.