2019-11-01 08:51Pressmeddelande

Almi Invest investerar i Newsvoice.com som ska demokratisera nyheterna

Viktor Lidholt, Newsvoice vdViktor Lidholt, grundare Newsvoice.com

Almi Invest investerar 2,6 miljoner kronor i appen Newsvoice.com som aggregerar nyheter för fler perspektiv. I emissionen på 5 miljoner kronor deltar även Redmind, Lars Appelstål, Mattias Weinhandl och BLCBX. Investeringen ska användas till att lansera en ny betalmodell i USA som gör det möjligt att lyssna på nyheterna.

Newsvoice.com är en oberoende nyhetsapp som lyfter flera perspektiv och gör det möjligt för läsarna att redigera och granska innehållet. Målet är att bygga en internationell kombination av Reddit och Omni med automatiska faktakontroller. Det senaste året har Newsvoice.com vuxit kraftigt och har i dagsläget runt 25 000 aktiva användare, framförallt i USA. I ett helt automatiserat flöde scannas hundratals nyhetssajter av och nyheterna kategoriseras och märks utifrån olika perspektiv med hjälp av artificiell intelligens, till exempel politiskt och geografiskt. I varje nyhet finns även länkar vidare till dess olika källor för den som vill fördjupa sig.

- 45 procent av amerikanerna får sina nyheter från sociala medier, främst från Facebook och Twitter, vilket skapar problemet med så kallade filterbubblor där läsaren endast ser de nyheter som hen förväntas vilja se. Newsvoice ”lagar” nyheterna och åtgärdar detta demokratiproblem genom att ge läsarna ett nyhetsflöde som inte utgår från deras befintliga verklighetsuppfattning och som dessutom visar flera perspektiv, säger Anna Söderholm, Investment Manager på Almi Invest.

Newsvoice.com har flera tusen recensioner på App Store, med ett betyg på 4,7 – högre än någon annan nyhetsapp. Bolagets volontärsbaserade community bidrar med kortfattade sammanfattningar av innehållet för att göra det mer tillgängligt. Läsarna bidrar sedan med att rösta upp olika nyheter.

Sett till Sverige tycker enbart en fjärdedel av internetanvändarna att deras tid på sociala medier är meningsfull. Det kan jämföras med användandet av nyhetsappar som nästan 60 procent anser vara väl använd tid och hamnar i topp vad det gäller meningsfullhet, enligt rapporten Svenskarna och internet 2019.

Investeringen går till att lansera bolagets första betaltjänst, Newsvoice Play, som låter läsarna lyssna på nyheterna.

- 95% av amerikaner säger att de inte litar på media enligt en färsk undersökning. Därför behövs en oberoende aktör och det ger oss möjlighet att sticka ut och växa snabbt. Vi vill flytta makten över nyheterna till våra läsare. Särskilt i USA är det ett stort problem att så få storföretag äger nästan hela nyhetsmarknaden. Vår lösning är att demokratisera nyhetsflödet, på ett sätt som sätter kvalitet och fakta först, säger Viktor Lidholt som för tre år sedan sa upp sig från sitt toppjobb på Google i Silicon Valley för att starta Newsvoice.com.

Anna Söderholm, Investment Manager Almi Invest, tel 070 985 24 84, mail anna.soderholm@almiinvest.se

Viktor Lidholt, vd och grundare Newsvoice.com, tel 0707596838, mail viktor@newsvoice.com

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076 880 88 10, mail maria.kessling@almiinvest.se

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 660 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.