2020-05-07 06:55Pressmeddelande

Stjärnspäckad karaokeapp lockar mångmiljoninvestering från Almi Invest och Måns Zelmerlöw

SongAlongLookatech Peo Thyren, Raj Singh, Tobias Larsson_Foto RickardLiljeroErikssonSongAlongLookatech Peo Thyren, Raj Singh, Tobias Larsson_Foto RickardLiljeroEriksson

Almi Invest tar lead i en investering på drygt 12 miljoner i Stockholmsbolaget Lookatech. Bolaget har lanserat karaoke-appen Sing Along Official i samarbete med några av världens största musikbolag men även med ett stort antal mindre skivbolag runt om i världen. Det unika med Sing Along är originalmusik-bakgrunderna till världens hitlåtar. I emissionen deltar även United Stage Artist AB, Ola Håkansson från TEN Music Group, Phils Burger-grundaren Peder Skaj, Lars Brahme, vd och ägare av bokförlaget Bokfabriken samt Per Sonerud, tidigare skivbolagsdirektör, numera framgångsrik konstnär m fl.

Appen Sing Along Official erbjuder musikintresserade att spela in videos och sjunga till orginalmusik-bakgrunderna till några av världens största artister och hitlåtar. Appen har släppts på App store i Sverige och finns snart tillgänglig i hela Skandinavien och Storbritannien. De superstjärnor som är med i tjänsten vid lanseringen är Coldplay, Bruno Mars, Dua Lipa, Demi Lovato, Tina Turner, David Bowie, med flera. Bland de svenska artiststjärnorna hittar vi, förutom Måns Zelmerlöw, Miriam Bryant, Håkan Hellström, Laleh, Sabina Ddumba, Mariette, Samir & Viktor, Charlotte Perrelli, Roxette och Gyllene Tider m fl.

• Jag har länge saknat en bra app för att sjunga karaoke med bra produktioner. Så fick jag ett erbjudande om att investera i just en sådan, dessutom med originalbakgrunder, och självklart hoppade jag på! Dessutom har Sing Along vad som krävs för att synliggöra ny talang och hitta framtida superstjärnor, det är klockrent, säger Måns Zelmerlöw, artist samt investerare i Sing Along Official.

Sing Along Official har en freemiummodell där gratisanvändare får access till ett visst antal låtar per artist och månad. Därutöver kan användare köpa in låtar eller betala per månad.

• Vi gör en laglig Spotify-modell inom co-creation och karaoke baserat på originalmusik. Här får alla parter såsom artister, låtskrivare, musikförlag och skivbolag den ersättning som de har rätt till, samtidigt som användarna får en studioupplevelse när de gör sina inspelningar. Med hjälp av kapitalet siktar vi på en succesiv global utrullning och har med oss de internationella musikbolagsjättarna, artisterna och investerarna för att göra det möjligt, säger Raj Singh, vd och medgrundare på Lookatech

Grundarteamet bakom bolaget är Tobias Larsson som är produktchef och har en bakgrund som entreprenör inom motion media med kunder såsom MTV, TV4 och Microsoft. Vd och medgrundaren Raj Singh har gedigen erfarenhet som serieentrepenör från bl a food tech och e-commerce. Peo Thyrén som Head of Music Industry Relations har en artistbakgrund i framgångssagorna Noice och Sha-Boom, låtskrivare samt har erfarenhet från PR och marknadsföring från bl a MTG, STIM och 2Entertain.

• Bolaget fångar den starka trenden att uttrycka sig genom musikvideo och använder artisters kommunikationsplattformar i sin Go-To-Market modell med möjlighet till viral och riktigt kostnadseffektiv spridning. Affärsmodellen skapar också intressanta incitament för alla som bidrar i skapande och distribution av musik, säger Marcus Boijemyr, Fund Manager på Almi Invest.

Ladda ned den nylanserade Sing Along Official-appen här: https://apps.apple.com/se/app/sing-along-official/id1260462498?l=en

Raj Singh, vd Lookatech, tel 070- 839 90 07, mail raj@lookatech.com

Marcus Boijemyr, Fund Manager Almi Invest, tel 070-244 16 44, mail marcus.boijemyr@almiinvest.se

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076 880 88 10, mail maria.kessling@almiinvest.se

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 660 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen och delfinansierat av EUs strukturfonder.