2015-06-16 07:30Pressmeddelande

Almi Invest och Inventure investerar i Glimrs digitala annonstjänst

Alltför många reklamerbjudanden skickas ut på måfå och når fel konsumenter. Det är både kostsamt och ineffektivt för annonsörerna. Nu har företaget Glimr AB tagit fram en tjänst som matchar produkter och tjänster mot relevanta konsumenter baserat på vilka butiker och platser de besöker. På så sätt undviks överflödiga reklamutskick till ointresserade målgrupper. Finska Inventure är lead investor och investerar tillsammans Almi Invest.

En kund som har någon av Glimrs partner appar nedladdad i sin mobil hamnar i en digital målgrupp när de går in i butiker och besöker vissa platser. På så sätt gör Glimr det möjligt för varumärken att kommunicera på ett mer personligt och relevant sätt med sina kunder. Genom GPS och med hjälp utav en trådlös bluetooth sändare blir besöken digitala visitkort som sedan används för att matcha företags produkter och tjänster mot relevanta kunder. Även om kunden inte köper något så är kunden inte försvunnen. Tack vare det “visitkort” som lämnas kvar i butiken så har handlaren nu möjlighet att fortsätta hålla kontakten med kunden och kan nå ut med relevanta erbjudanden vid ett senare tillfälle.

Schibstedt och Aftonbladet första stora kunden

Mediehusen har länge haft ett behov av att kunna vässa sina reklamutskick så att de blir mer precisa och riktade mot relevanta målgrupper. Varumärken efterfrågar möjligheten att länka ihop de kunder som besöker en butik med ett digitalt besök på deras hemsida. Idag nås vi konsumenter av en rad irrelevanta erbjudande som sällan resulterar i något spontant köp. Trots detta magra utfall så är kostnaden för att distribuera reklamerbjudande lika stor oavsett om det blir något köp eller inte. Aftonbladet är en av Glimrs första stora kunder. Där har Glimrs SDK integrerats i Aftonbladets app. Det här innebär att Glimr kan samla in en mängd information om de som har laddat ner Aftonbladets app, även när själva appen är stängd som används för att förbättra relevansen för reklamutskicken. Till exempel ser Glimr vilka av Aftonbladets läsare som nyligen besökt en flygplats och kan på så sätt erbjuda en riktad rese-målgrupp till annonsörer som flygbolag eller försäkringsbolag. McDonalds, Coop, Unibet, Unilever samt Aftonposten och VG i Norge, är andra kunder som använder Glimrs teknik.

– Den här informationen innebär att mediehusen nu har ett vassare verktyg så att de bättre kan hjälpa sina annonsörer att skräddarsy sina reklamutskick. I slutändan leder det här till en betydligt bättre konvertering och en bättre och mer effektiv annonsering, säger Robert Hedberg vd på Glimr AB och en av företagets grundare.

Stark tillväxt

Marknaden för digital annonsering växer kraftigt. År 2017 beräknas den omsätta mer än 200 miljarder USD. När det gäller annonsering via mobilen förväntas även denna marknad att öka och nå en omsättning på uppemot till 127 miljarder USD 2017. Almi Invest investerar i Glimr tillsammans med finska Inventure som är Finlands just nu mest aktiva investerare samt en av de tre mest aktiva investerarna i Norden.

­–Vi ser mobil annonsering som en av de snabbast växande marknaderna de kommande fem åren och här har Glimr-teamet på en kort tid lyckats få fäste på den nordiska marknaden. De har utvecklat en unik och intressant produkt som efterfrågas av både annonsörer och handlare, säger Timo Tirkkonen, partner på finska Inventure.

Det sammanlagda investeringsbeloppet från Inventure och Almi Invest är på cirka 4,6 miljoner SEK.

För ytterligare information kontakta:

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel +46 76-880 88 10 maria.kessling@almi.se

Anna Söderholm, Investment Manager Almi Invest, +46 70-985 24 84 anna.soderholm@almi.se

Robert Hedberg vd Glimr AB, +46 70-996 60 39. robert@glimr.io

Timo Tirkkonen, Inventure, tel +358 40 575 15 53 timo@inventure.fi

Om Almi Invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i unga tillväxtbolag. Vi skapar, med kompetens, kapital och nätverk möjligheter för bolag att växa. Investeringar sker i tidiga faser. Vi finns över hela landet med regional kunskap och ett internationellt perspektiv. Portföljen består idag av ca 400 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.