2022-11-08 07:00Pressmeddelande

Almi Invest investerar i RemotiveLabs som gör det lättare att utveckla mjukvara till bilar

Almi Invest investerar 2,9 miljoner kronor i RemotiveLabs, vars plattform förenklar mjukvaruutvecklingen inom fordonsindustrin. I emissionen på totalt nio miljoner kronor deltar även privata investerare. Pengarna ska gå till produktutveckling och marknadsföring.

Det pågår en stor förändring inom fordonsbranschen, där dagens fordon i allt högre grad är beroende av avancerad mjukvara och där elektroniken utgör kärnan i bilen. Men traditionella fordonstillverkare sitter till en stor del fortfarande fast i gamla hårdvarubaserade processer och system som förhindrar en effektiv produktutveckling.

Nu har Malmöbolaget RemotiveLabs, som grundades 2020, utvecklat en molnbaserad mjukvaruplattform som gör det enklare att utveckla mjukvara både snabbt och agilt. Den har tagits fram i samarbete med ledande fordonstillverkare och möjliggör en snabbare och mer kostnadseffektiv utveckling av fordon än de lösningar som används av industrin idag.

Mjukvaruplattformen används för att programmera funktioner och simulera elektronikkonstruktioner samt analysera signaldata från bilen. Den flexibla plattformen gör att ett stort antal användare kan arbeta tillsammans i utvecklingsprojekt med möjlighet att lagra stora mängder data från simuleringar och testkörningar för analys som enkelt kan delas mellan globala utvecklingsteam.

-  RemotiveLabs unika verktyg löser ett uppenbart problem för användaren och kommer att bidra till en drastisk förändring av hur fordonsutveckling går till. Vi ser fram emot att få delta i denna resa tillsammans med ett fantastiskt team och en mycket kompetent grupp investerare, säger Marcus Skärbäck, Investment Manager, Almi Invest.

RemotiveLabs grundare, Aleksander Filipov, arbetade på Volvo Cars på Ideon i Lund när han förstod att fordonsindustrin i stort är i behov av mer flexibla utvecklingsverktyg. Bolaget har på kort tid fått sin första kund och för diskussioner med ett flertal ledande fordonstillverkare runt om i världen.

-  Vi är mycket glada över att ha fått in kompetenta investerare som Almi Invest, Volvo Cars Tech Fund samt Anette Saleskog som privat investerare. Med dem ombord kommer vi nu att kunna ta nästa steg i vår utveckling och på allvar lansera vår användarvänliga plattform, som förenklar digitaliseringen av fordonsindustrin, säger Per Sigurdson, vd och medgrundare på RemotiveLabs.

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3,5 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 660 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen och delfinansierat av EUs strukturfonder.