2017-03-30 09:18Pressmeddelande

Almi Invest säljer sitt innehav i Satmission

Almi Invest säljer sitt innehav i satellitbolaget Satmission med bas i Kalix till Allgon, som köper bolaget för 22,5 miljoner kronor plus möjlighet till ytterligare 10,5 Mkr i resultatbaserad tilläggsköpeskilling. Almi Invests innehav motsvarade 27 procent av kapital och röster.

Satmission har utvecklat ett antal lösningar för kommunikation med satellit för kommersiellt bruk. Kunderna finns dels inom media och broadcasting samt inom områdena räddning och säkerhet vilka står för omkring hälften av försäljningen. Satmission har haft en kraftig tillströmning av nya kunder och en tillväxt på 300 procent under de senaste tre åren.

Almi Invest har varit delägare i Satmission sedan 2012.

- Almi Invest har under fem år som en aktiv ägare bidragit till att Satmission utvecklats från ett litet företag till att bli en väletablerad internationell aktör med snabb tillväxt och hög lönsamhet. Det känns extra roligt att kunna lämna över stafettpinnen till en svensk industriell köpare med ambitionen att fortsätta att utveckla Satmission med Kalix som bas, säger Stefan Lundblom Investment Manager på Almi Invest.

Allgon är en svensk företagsgrupp, bestående av nischade bolag som utvecklar och levererar robusta trådlösa produkter och system för industriella- och andra krävande miljöer. Allgons B-aktie är noterad på First North Nasdaq.

För ytterligare information kontakta:
Stefan Lundblom, Investment Manager Almi Invest, tel 070-555 07 74, mail stefan.lundblom@almiinvest.se
Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076-880 88 10, mail maria.kessling@almiinvest.se

Om Almi Invest

Almi Invest (www.almiinvest.se) är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar 3,65 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almikoncernen.