2018-09-28 10:31Pressmeddelande

Almi Invests Greentechfond investerar i Epishines solceller

Almi Invest investerar 5 miljoner kronor i Epishine, som utvecklar organiska solceller för massmarknadsanvändning. I rundan på totalt 11,3 miljoner kronor deltar även Potential Invest, Lars Björk och LiU Holding. Kapitalet kommer att användas till att sätta Epishines patenterade teknik i produktion.

Epishine har utvecklat en unik lamineringsprocess för att producera solceller som kan generera elektricitet vid extremt låga ljusförhållanden. Produktionsmetoden använder organiska material och undviker dyra eller giftiga ämnen som silver och arsenider.

–Utvecklingen av organiska solpaneler har tagit flera viktiga kliv framåt de senaste året, med betydligt ökad effekt som resultat, framförallt för användning inomhus. Epishine har världsledande kunskap på området och en teknik gör det möjligt att producera rullar av solpaneler extremt energi- och kostnadseffektivt. Vi ser fram emot att vare en del av bolaget och få tekniken fullt kommersialiserad, säger Markus Hökfelt, Fund Manager på Almi Invest Greentech.

Epishines solceller är resultatet av över 25 års forskning, vid bland annat Linköpings Universitet. Solcellerna är tunna, flexibla, lätta och väl anpassade för intergration i smarta IoT-produkter som behöver fungera utan fast elinstallation eller batteribyten, t.ex. larmsensorer.

-Tack vare denna investering kan vi accelerera vår utveckling och börja gå från lab till produktion på riktigt. Vi är väldigt glada att vi har fått så engagerade investerare som vill jobba mot samma mål som oss och delar vår vision, säger Emma Woxlin, Market Director och Co-founder på Epishine.

Även Potential Invest och Lars Björk deltar i rundan på totalt 11,3 miljoner. Båda investerarna drogs till Epishine på grund av framtidspotentialen i effektiv utvinning av solenergi.

-När energi kan bli billigare, smidigare och renare än de alternativ som finns idag, då fångas mitt intresse. När jag första gången läste om Epishine och produkten blev det självklart att jag ville vara med och bidra! Att ta nästa steg kring solenergi är väldigt spännande, avgörande och helt nödvändigt, säger Fredrick Carlsson, Potential Invest.

-Epishine verkar inom ett område som är högintressant eftersom solenergi skulle kunna vara lösningen på våra framtida energiproblem. Men först måste det ske drastiska förändringar inom teknologin och jag tror Epishines solceller är ett viktigt steg på vägen, säger Lars Björk.

Kapitalet kommer att användas till att sätta Epishines teknik i produktion, samt till produktutveckling och utökat sälj- och marknadsarbete.

Markus Hökfelt, Fund Manager Almi Invest Greentech, tel 070-576 82 76, markus.hokfelt@almiinvest.se

Emma Woxlin, Market Director, tel 070-811 37 87, emma.woxlin@epishine.se

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076-880 88 10, maria.kessling@almiinvest.se

Om Almi Invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.