2019-04-23 14:55Pressmeddelande

Almi Invest investerar i EasyServ

EasyServEasyServ

Almi Invest investerar 2,4 miljoner kronor i EasyServ, som utvecklar ett digitalt system för underhåll av värmepumpar. I emissionen på totalt 5,1 miljoner kronor deltar också den befintliga delägaren Nicolas Hassbjer. Pengarna går till breddning av produktutbudet samt till ökad etableringstakt främst i Sverige, men på sikt även utomlands.

EasyServ effektiviserar och förbättrar service, drift och underhåll av värmepumpar genom att koppla upp dem i ett IoT-baserat system. Bolagets lösning är byggd på machine learning och AI, vilket gör att EasyServ automatiskt kan analysera, jämföra och hålla koll på tiotusentals värmepumpar och se till att dessa fungerar så bra som möjligt till lägsta möjliga driftskostnad. Detta ger kunden/villaägaren större trygghet, bättre driftsekonomi och leder till minskad klimatpåverkan.

Det finns ca 1,3 miljoner värmepumpar i Sverige idag. EasyServs lösning analyserar data från den uppkopplade värmepumpen och upptäcker på så sätt eventuella problem på ett tidigt stadium, medan de är små, billiga och enkla att åtgärda.

EasyServs innovativa teknik förändrar värmepumpbranschen, en bransch där behovet av nytänkande är stort, säger Björn Westman, Investment Manager på Almi Invest. Vi ser stora möjligheter för bolaget att skala upp sin verksamhet både i och utanför Sverige.

Förutom att koppla upp och analysera värmepumpar erbjuder EasyServ sina kunder hjälp med att underhålla, reparera och förstå sina värmesystem. Här avser bolaget att inom kort lansera ett flertal olika tjänster med syftet att förbättra och göra sådana tjänster mer lättillgängliga.

Att Almi Invest väljer att investera i vårt bolag ser vi som ett kvitto på att det vi håller på med är rätt. Almi Invest tillsammans med övriga affärsänglar tillför viktig kompetens och nätverk för att ta bolaget till nästa nivå, säger EasyServs vd Per Ola Persson.

Björn Westman, Investment Manager Almi Invest, tel 070-640 90 96, mail bjorn.westman@almiinvest.se

Per Ola Persson vd EasyServ, tel 070-861 01 25, mail perola@easyserv.se

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076-880 88 10, mail maria.kessling@almiinvest.se

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.