2020-04-01 07:00Pressmeddelande

Almi Invest investerar i innovativa pastiller från Gävle

Kenneth Wallström, vd PastillfabrikenKenneth Wallström, vd Pastillfabriken

Almi Invest investerar 2 miljoner kronor i Gävlebolaget Pastillfabriken Gefle AB, som tillverkar innovativa kvalitetspastiller. I emissionen på totalt 4,5 miljoner kronor deltar också privata investerare. Pengarna ska främst gå till marknadsföring och försäljning.

I över 100 år har det tillverkats konfektyr i Gävle av välkända företag som Pix och Ahlgrens med långlivade varumärken som Ahlgrens bilar och Läkerol. Förvärv och sammanslagningar har dock medfört att den sista produktionsenheten i Gävle stängdes 2013. Nu vill Pastillfabriken göra Gävle till pastillernas huvudstad igen. Bolaget, som grundades 2014, tillverkar innovativa, sockerfria, glutenfria, gelantinfria och veganska pastiller lokalt i Gävle igen.

- Pastillfabriken är en uppstickare på en mogen marknad där det finns stora möjligheter att lansera nya produkter åt nya målgrupper, säger Marie Andersson, Investment Manager på Almi Invest. Bolaget jobbar unikt i sitt segment och det är skalbart avseende volym, kategorier och varumärken. Detta är en fullt möjlig strategi att ta sig ut på den nordiska och europeiska marknaden.

Ett exempel är den senaste produkten Love Breath, en pastill för målgruppen i åldrarna 15 till 35 år, där fokus är attraktivare andedräkt med innovativa smaker och funktioner. Love Breath finns i smakerna Het Melon, Het Strawberry Colada, Fresh Seasalt Liqourice & Fresh Sweet mint. Pastillen innehåller även zink som är bakteriedödande.

- Vi tillverkar våra pastiller i Gävle, pastillhuvudstaden, säger Pastillfabrikens vd Kenneth Wallström. Att återföra tillverkningen av pastiller till Gävle är en viktig drivkraft för oss. Tack vare denna investering kan vi lägga in nästa växel i vår utveckling.

Mer information lämnas av
Marie Andersson, Investment Manager Almi Invest, tel 070-256 11 00
Kenneth Wallström, VD Pastillfabriken, tel 070-720 12 43, mail kenneth@pastillfabriken.se

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 660 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen och delfinansierat av EUs strukturfonder.