2016-03-10 06:40Pressmeddelande

Almi Invest investerar i SentinaBays titanteknik

Globala krav på ekonomi och miljöprestanda ökar allt mer, vilket innebär att framtidens konstruktioner måste vara lättare, hålla längre och ge lägre friktion. Titan* är 40 procent lättare än stål och får med TiSurf® en härdning ner i metallen och en yta med låg friktion i keramik som är upp till 3 ggr hårdare än hårdkrom. TiSurf® bildar ett hybridmaterial (metall/keramik) med unik prestanda.

-Vi kan se att TiSurf har en tydlig plats i många krävande applikationer inom bland annat automotive och offshore. Bolaget har potential att förändra flera globala marknader, säger Håkan Alfon, Investment Manager på Almi Invest

SentinaBay kommer från Mora och har sitt säte i Sandviken. Tekniken bygger på mångårig forskning och har testats med goda resultat i svår miljö som i den mänskliga kroppen, rymden, oljeplattformar, formel 1 racing etc. TiSurf® har ytterligare utvecklats och effektiviserats av SentinaBay´s moderbolag NewSoTech AB som har ett skarpt team av ingenjörer inom material och produktionsteknik.

SentinaBay fokuserar på två affärsområden: licensiering av TiSurf® och produktion av komponenter i nätverk av underleverantörer.

-Att Almi Invest valt att investera i oss, har varit avgörande för bolaget och för att behålla verksamheten i Gävle/Dala området, säger Peter Östlund, vd på SentinaBay. Vi har dialog med flera globala aktörer om att bygga upp produktion. Tekniken har en styrka i att redan testas under mycket extrema förhållanden.

För ytterligare information kontakta:

Peter Östlund, vd SentinaBay, tel. 070-302 84 59, mail peter@newsotech.com Håkan Alfon, Investment Manager Almi Invest, tel. 070-658 83 13, hakan.alfon@almi.se Maria Kessling, Kommunikationschef Almi Invest, tel. 076-880 88 10, maria.kessling@almi.se

Se även SentinaBay.com och NewSoTech.com.

*)Titan som grundämne som är ett av de 10 vanligaste i jordskorpan. Största producenterna är idag Ryssland, Kina och USA. Efterfrågan och produktionskapacitet av titan har ökat. Priset på titan går ner med nya effektivare produktionsmetoder.

Om Almi Invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i tidiga tillväxtbolag. Vi skapar, med kompetens, kapital och nätverk möjligheter för bolag att växa. Investeringar sker i tidiga faser. Vi finns över hela landet genom 8 regionala riskkapitalbolag. Portföljen består idag av ca 400 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB. www.almiinvest.se