2023-04-24 13:49Pressmeddelande

Almi Invest följdinvesterar i Stepler.

Stepler erbjuder kostnadsfri träningsmotivation genom gamification. Almi Invest investerar ytterligare 2,3 miljoner kronor i snabbväxande Stepler.

Almi Invest följdinvesterar i Stepler – Sveriges snabbast växande hälsoapp.

Almi Invest investerar ytterligare 2,3 miljoner kronor i snabbväxande Stepler, som erbjuder kostnadsfri träningsmotivation genom gamification. Fysisk aktivitet ger belöning i form av poäng, som kan bytas in mot attraktiva belöningar. Stepler har tagit in ca 15 mkr i eget kapital och banklån. Kapitalet ska användas till att växa teamet och för en fortsatt internationell expansion.

Idén med Stepler är att få folk i rörelse genom att erbjuda attraktiva belöningar och skapa en positiv upplevelse. Genom att premiera en aktiv livsstil bidrar Stepler till en friskare befolkning som lever både bättre och längre, dvs ett mer hållbart samhälle.

Karlstadsbaserade Stepler, som grundades 2019, hade i dec 2022 ca 4,0 miljoner användare i Sverige, Norge, Polen och Tyskland. Under Q1 2023 har bolaget lanserat i Frankrike, Italien och Spanien.

-Stepler är en genial produkt som är enkel att använda och ger bra stimulans för ökad fysisk aktivitet och bättre hälsa. Affären är skalbar och teamet har ambitiösa tillväxtplaner, vilket gör att vi ser det som en attraktiv investering, säger Ulf Green, Fund Manager på Almi Invest.

Stepler mäter aktivitet och ger användaren poäng per steg. Ju mer steg, desto fler poäng. Poängen kan sedan bytas in mot attraktiva belöningar som rabatter på upplevelser, produkter eller tjänster. Intäkterna baseras på annonser och samarbeten med partners. Helt utan kostnad kan användaren få personliga belöningar för sin ansträngning samtidigt som hen ökar sitt välmående.

-Vi är glada över ny finansiering, vilket gör att vi kan expandera och utveckla vår produkt för att fortsätta arbeta med att förbättra människors hälsa och välbefinnande. Med finansieringen på plats kan vi utöka vår verksamhet och nå ännu fler människor. Stepler erbjuder innovativa lösningar för att hjälpa dem leva ett hälsosammare och lyckligare liv. Vi är tacksamma för våra investerares stöd och för deras tro på vår vision, säger Daniel Malmqvist, vd på Stepler.

Ulf Green, Fund Manager Almi Invest, tel 070-339 12 71, mail ulf.green@almiinvest.se
Daniel Malmqvist, vd Stepler, tel 073-509 19 64, mail daniel.malmqvist@stepler.io

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3,5 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 660 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen och delfinansierat av EUs strukturfonder.

Joakim Liljeberg
Joakim Liljeberg