2023-09-21 12:00Pressmeddelande

Almi Invests portföljbolag Minalyze förvärvas av Veracio.

MinalyzeMinalyze

Almi Invest säljer hela sitt innehav (28%) i det Göteborgsbaserade mining tech bolaget Minalyze i samband med att bolaget förvärvas i sin helhet av branschkollegan Veracio. Genom sammanslagningen bildar bolagen en kraftfull spelare inom nyskapande gruvteknologi.

Almi Invest är stolt över att meddela att vårt portföljbolag, Minalyze, en världsledande aktör inom XRF-kärnscanningsinstrument och geologisk datavisualisering, förvärvas av Veracio, ett helägt dotterbolag till Boart Longyear Group Ltd som är listat på The Australian Securities Exchange (ASX).  Transaktionslikvden uppgår till 326 MSEK och markerar en betydande milstolpe för de båda företagen.

Minalyze är en pionjär inom utvecklingen av skanningsinstrument för kärnprover och programvara för visualisering av geologisk data och har kunder i Europa, Australien, Afrika och Nordamerika. Veracio, med sin spetskompetens inom artificiell intelligens och avancerade analyslösningar, ser i förvärvet av Minalyze en möjlighet att fortsätta revolutionera hur gruvindustrin fångar, analyserar och tolkar geologisk information.

Annelie Lundström och Mikael Arthursson, medgrundare av Minalyze, kommer att fortsätta sitt arbete i ledande positioner inom Veracio och Minalyze-teamet i sin helhet kommer att ingå i Veracios verksamhet.

Almi Invest investerade redan 2011 i Minalyze och har sedan dess varit en aktiv ägare i bolaget.

”Jag känner mig både stolt och imponerad över vad Annelie och Mikael med team har skapat i Minalyze”, säger Kajsa Gustafsson, Investment Manager på Almi Invest. ”De har jobbat hårt och engagerat under många år för att få en rigid bransch att ändra sitt arbetssätt gällande analys av borrkärnor. Den här affären är ett kvitto på att de har lyckats nå framgång med sin vision och jag ser med glädje på hur de nu får möjlighet att fortsätta sin resa tillsammans med en strategiskt viktig spelare på marknaden.”

Adam Widebert, Exit Manager Almi Invest, tel +46722047213, mail adam.widebert@almiinvest.se

Kajsa Gustafsson, Investment Manager på Almi Invest, tel +46761032384  mail kajsa.gustafsson@almiinvest.se

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3,5 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 660 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen och delfinansierat av EUs strukturfonder.