2020-12-21 08:40Pressmeddelande

Almi Invest investerar i dataspelsplattformen Lurkit

Almi Invest investerar 2,6 miljoner kronor i nystartade Linköpingsbolaget Lurkit, vars plattform samlar allt spelinnehåll på ett och samma ställe och erbjuder skräddarsydda tjänster till bolag och influencers verksamma inom spelsektorn. I emissionen på totalt 5,6 miljoner kronor deltar också privata investerare, bland andra Karl Magnus Troedsson, tidigare vd på DICE. Pengarna ska användas till produktutveckling och marknadsföring.

Världsmarknaden för spel och e-sport är gigantisk. Idag beräknas det finnas cirka 2,7 miljarder gamers i världen, som tillsammans förväntas omsätta nära 160 miljarder US-dollar under 2020 - en tillväxt på nära 10 procent från föregående år. Närmare 950 miljoner människor konsumerar gaminginnehåll via livestreams och video och detta innehåll skapas av över 11 miljoner gaminginfluencers.

Med Lurkits SaaS-lösning får företag, spelstudios och spelutgivare tillgång till en analysplattform för livestreamingmarknaden och ett kampanjverktyg för att komma i kontakt med influencers. Lurkit hämtar även in allting som sägs, skrivs och tycks om ett visst spel och kategoriserar det på ett strukturerat sätt, vilket underlättar informationsflödet för sektorn.

Spelarna vill hitta all information om intressanta spel, och kunna följa sina favorit-influencers på alla olika kanaler. Influencers vill nå ut till så många spelare som möjligt, och tjäna pengar på sin mediala räckvidd och spelbolag vill hitta rätt influencers för att marknadsföra sina spel.

- Lurkit digitaliserar och effektiviserar de manuella flöden som idag finns inom dataspelsvärlden och skapar förutsättningar för datadriven precision och beslutsfattande, säger Pär Carlshamre, Investment Manager på Almi Invest. Denna marknadsplats är idag förvånansvärt underdigitaliserad, med tanke på att dataspelsbranschen ju i övrigt är 100 procent digital.

Idag görs mycket av marketing-aktiviteterna fortfarande av byråer som googlar och sammanställer rapporter och arbetar med nätverk.

- Vi är otroligt stolta att Almi Invest och Karl Magnus Troedsson tror på vår vision om en plattform som samlar industrin och tillhandahåller smarta verktyg för såväl gaminginfluencers som gamingaktörerna, säger Sam Niskanen, vd och en av två grundare av Lurkit. Nu ligger fokus på att utveckla våra tjänster tillsammans med våra användare samtidigt som vi redan nu förbereder oss för att ta in en större runda under första halvan 2021.

Idag har Lurkit över 25 000 anslutna gaming-influencers. Sedan mars 2020 har plattformen haft cirka en miljon besökare och samarbetar idag med gamingbolag så som Nordisk Games, Raw Fury och Weplay.

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 660 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen och delfinansierat av EUs strukturfonder.