2020-03-09 08:17Pressmeddelande

Lingio tar in 17 miljoner för att lösa arbetsmarknadens språkutmaningar i Sverige och Europa

LingioMorten Diesen, IT-chef och medgrundare, Moa Göransdotter, sälj- och marknadschef, Yashar Moradbakhti, vd och medgrundare, Per-Olov Jernberg, innovationschef och medgrundare, Anders Forsberg, innehållschef på Lingio.

I Sverige finns idag över 2 miljoner utrikesfödda och bristande språkkunskaper är ett stort hinder för att anställa utrikesfödda. Almi Invest, Add Value, österrikiska Calm/Storm Ventures och affärsänglar investerar nu i Lingio. Med hjälp av AI, innovativ teknik och effektiva digitala kurser i yrkessvenska för 26 olika yrkesroller minskar Lingio språkutmaningen avsevärt.

Lingio grundades av tidigare kollegor med bakgrund från Spotify, EA Games samt MTG och leds av ett team med många års erfarenhet av att utveckla digitala produkter med global räckvidd. Kundgruppen är storbolag som på ett roligt och effektivt sätt vill utbilda sina medarbetare i svenska språket. Idag har Lingio kunder såsom Scandic Hotels, Keolis, Volkswagen, Nobina och Ambea.

Bolaget som hittills växt organiskt, tar nu in 17 miljoner i kapital för att snabbare kunna fortsätta sin tillväxtresa och kliva in på nya marknader. Förutom investerarna Almi Invest, Add Value samt österrikiska Calm/Storm Ventures deltar även flera namnkunniga ängelinvesterare i rundan såsom Jeremias Andersson (Academic Work), Sebastian af Jochnick (Oriflame) samt Fredrik Debong (mySugr.com, hi.health).

- Lingio adresserar en av våra största samhällsutmaningar på ett framgångsrikt sätt. Kunderna visar att man med hjälp av Lingio kan lyfta språkkompetens till en yrkesmässig nivå, öka produktiviteten hos personalen, förbättra kundbemötande och anställa fler utrikesfödda, säger Jens Bäckbom, Investment Manager Almi Invest.

Lingio använder ett flertal unika AI-lösningar för att effektivisera inlärning av språk. Under senhösten 2019 fick Lingio även en finansiering på 7 miljoner från Vinnova för att tillsammans med KTH utveckla framtidens AI-lärare, i syfte att revolutionera inlärning av språk.

- Vi tar in kapital för att snabbare kunna driva vår mission om att stötta miljontals människor med invandrarbakgrund på sina arbetsplatser. Vår produkt är i världsklass och vi ska nu skala upp för att lösa de stora utbildningsbehov många länder står inför idag. För att nå dit behöver vi fler duktiga medarbetare inom framförallt sälj, partnerskap och tech, säger Yashar Moradbakhti, vd för Lingio.

Jens Bäckbom, Investment Manager Almi Invest, tel 070 344 43 94, mail jens.backbom@almiinvest.se

Yashar Moradbakhti, vd Lingio, tel 070 337 56 97, mail yashar@lingio.com

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076 880 88 10, mail maria.kessling@almiinvest.se

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 660 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen och delfinansierat av EUs strukturfonder.