2020-03-17 07:34Pressmeddelande

Swedish Algae Factory tar in 53 MSEK för expansion

Swedish Algae Factory tar in en investering på 53 MSEK från lead-investeraren Aqua-Spark samt Almi Invest Greentech-fond, Formica Ventures, Mark Hartney, Chalmers Ventures och Gladium AB. Investeringen kommer bidra till att skala upp produktion så att Swedish Algae Factory kan fortsätta att expandera och möta den växande efterfrågan.

Swedish Algae Factory extraherar ett unikt nanoporöst kiseldioxidmaterial från kiselalger, en encellig mikroskopisk typ av alger. Materialet har exceptionella ljusmanipulerande egenskaper samt förmågan att absorbera eller frigöra partiklar beroende på omgivande miljö. Materialet är varumärkesskyddat under namnet Algica och är av intresse för en mängd olika industrier, där det kan ersätta skadliga och/eller mindre effektiva kemiska substanser. Algica kan exempelvis användas för att förbättra solpanelers effektivitet samt för fuktgivning, rengöring och UV skydd i hudvårdsprodukter.

• Vi är väldigt glada över att nu kunna skala upp produktionen för att kunna möta den växande efterfrågan för Algica inom hudvårds- och solenergiindustrin. Vi är också glada över att få in starka investerare med relevant kompetens, säger Sofie Allert, vd och medgrundare av Swedish Algae Factory

Produktionen är cirkulär; algerna rengör avfallsvatten, absorberar koldioxid och skapar även en näringsrik organisk biomassa som kan användas för t.ex. fiskfoder eller gödningsmedel.

Aqua-Spark, ett holländskt investmentbolag med inriktning på hållbart vattenbruk, tar lead i rundan. Övriga investerare i rundan är Almi Invest Greentech-fond, Formica Ventures, , Mark Hartney, Chalmers Ventures och Gladium AB.

• Swedish Algae Factory är ett mycket spännande bolag som passar perfekt i vår GreenTech-fond” säger Jörgen Bodin, investeringsansvarig på Almi Invest. ”Ett riktigt starkt team och en unik lösning som kan öka verkningsgraden i solceller och därigenom bidra till betydande CO2-reduktion, säger Jörgen Bodin, Investment Manager på Almi Invests GreenTech-fond

För mer information kontakta:

Sofie Allert, vd och medgrundare av Swedish Algae Factory, tel; 070-387 55 09 mail:  sofie@swedishalgaefactory.com

Jörgen Bodin, Investment Manager, Almi Invest GreenTech-fond, tel: 072-205 26 79 mail: Jorgen.bodin@almiinvest.se

Maria Kessling, Kommunikationschef, Almi Invest, tel 076- 880 88 10, mail: maria.kessling@almiinvest.se

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 660 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen och delfinansierat av EUs strukturfonder.