2015-09-30 09:30Pressmeddelande

Pressinbjudan: Sverigepremiär - invigning av SeaTwirls unika havsbaserade vindkraftverk

Följ med till havs på invigningen av Sveriges enda vertikala havsbaserade flytande vindkraftverk!
Konstruktionen är helt unik och kommer totalt att förändra vår syn på hur offshore vindkraftverk kommer att se ut i framtiden.

SeaTwirls vindkraftverk ligger helt i linje med regeringens ambition att öka satsningen på förnybar energi fram till år 2020. Här utgör havsbaserad vindkraft ett prioriterat område. De tuffa förhållanden till havs har dock hittills inneburit stora investeringskostnader för vindkraft till havs vilket har hämmat utvecklingen. Nu lanserar SeaTwirls sitt nya havsbaserade vertikala vindkraftverk med en mer kostnadseffektiv lösning för offshore vindkraft.

SeaTwirls konstruktion består av ett flytande roterande torn med en vertikal vindturbin ovanför vattenytan. Det roterande tornet sträcker sig ner i havet och stabiliserar vindkraftverket med hjälp av en flytkropp och en köl. Hela konstruktionens vikt bärs upp av vattnet och förankring sker med hjälp av förankringslinor till botten.

-Vi har från första början konstruerat vindkraftverket för att det ska fungera i en tuff havsmiljö, till lägsta möjliga installations- och driftskostnader och ändå med en bibehållen effekt, säger Gabriel Strängberg, VD på SeaTwirl AB

SeaTwirls teknik ger en rad fördelar:

• Billigare och mer hållbar elproduktion
  • Fler havsytor på större djup kan användas till skillnad från dagens traditionella havsbaserade vindkraftverk installationer på max 40-50 m djup
  • Lägre installation- och underhållskostnader med mindre stillestånd då det är en mer robust konstruktion med färre komponenter

Följ med på invigningen av framtidens offshorebaserade vindkraftverk på nära håll i sitt rätta element. Program, anmälan och tider:

När: 6 oktober, 14.00-15.30

Var: Utanför Fridhems Varv
Kolholmevägen 5
453 50 Lysekil

Välkommen att anmäla dig till invigningen.

Kontakta: Katarina på: katarina.frotjold@goovinn.se

• 14.00 Gabriel Strängberg, vd på SeaTwirl presenterar SeaTwirl
  • 14.30 Invigningsceremoni av SeaTwirls vindkraftverk
  • 14.45 Båtturer för visning av SeaTwirls vindkraftverk till havs

För ytterligare information kontakta:

Katarina Frotjold, styrelsemedlem i SeaTwirl AB tel +46 725 17 74 20
Gabriel Strängberg, vd, SeaTwirl AB, tel +46 70-480 55 29
Besök vår hemsida www.SeaTwirl.com eller maila oss på info@seatwirl.com

SeaTwirl är ett av Almi Invests porföljbolag. www.almiinvest.se

Om Almi Invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i tidiga tillväxtbolag. Vi skapar, med kompetens, kapital och nätverk möjligheter för bolag att växa. Investeringar sker i tidiga faser i innovativa bolag med internationell marknadspotential. Vi finns över hela landet med 8 regionala fonder och 12 kontor. Portföljen består idag av 400 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.