2020-10-14 11:43Pressmeddelande

Almi Invest säljer innehav i High Coast Distillery

Almi Invest har sålt sitt innehav (ca 6%) i High Coast Distillery AB, en whiskytillverkare som tidigare hette Box Destilleri. Almi Invest har varit delägare i bolaget sedan 2013 och investerat i två omgångar.

Under Almi Invests innehavstid har bolaget i flera omgångar byggt ut sin kapacitet för såväl tillverkning som lagring av whisky, och ökat sin årsomsättning från 7 miljoner kr år 2013 till 60 miljoner kr år 2019.
Destilleriet startade sin operativa verksamhet 2010. Affärsidén är ”att med Ådalen som bas producera maltwhisky och whiskyupplevelser av yppersta kvalitet”. I dag exporteras whiskyn till länder över hela världen och efterfrågan växer.

- Vi är mycket nöjda med vår investering i High Coast Distillery, säger Kristofer Öhman, Investment Manager på Almi Invest. Teamet håller hög klass inom såväl whiskykunnande som bolagsbyggande, en inte helt vanlig kombination. Vi önskar bolaget all lycka på den fortsatta resan!

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 660 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen och delfinansierat av EUs strukturfonder.