2023-04-21 07:05Pressmeddelande

Norgald vinner årets Almi Pitch

Norgald är årets vinnare av Almi PitchNorgald är årets vinnare av Almi Pitch

Norgald är årets vinnare av Almi Pitch under Åre Business Forum. Norgald har utvecklat teknik som identifierar sårbarheter i IT- och OT-komponenter, till exempel i elnät samt minskar risken och föreslår en lösning. Norgald har en moduleringsprogramvara för att effektivisera cybersäkerhetsanalys och identifiera sårbarheter i kritisk infrastruktur, Det är ett forskningsbaserat koncept som togs fram på högskolan i Skövde.

Ett hundratal bolag från hela landet hade nominerat sig till årets omgång av Almi Pitch på Åre Business Forum. Tio bolag kvalade in till tävlingen och fick pitcha sin affärsidé inför en erfaren investerarpanel på Copperhill i Åre. Uppgifterna för investerarpanelen var dels att ge värdefull återkoppling på bolagens pitchar men även att bedöma affärsidéns potential. I det första tävlingsmomentet fick företagen genomföra en femminuters pitch inför investerarpanelen. Tre bolag, Norgald, eContinence och Helios tog sig till finalen, där de fick framföra en koncentrerad pitch på två minuter inför publik på Copperhill i Åre. Den slutliga vinnaren röstades fram av publiken.

- För det första vill jag tacka så mycket, det känns jättebra. Vi har jobbat hårt med att ta fram budskapet omkring vad vårt ganska komplexa forskningsbolag faktiskt gör och priset är ett bevis på att vi lyckats kommunicera vår affärsidé. Men även att det finns både behov och intresse av ökad cybersäkerhet, säger Elin Sandahl på Norgald.

- Jag trodde faktiskt inte att det gick att toppa förra årets startfält men jag hade fel. Årets samtliga finalister hade den höjd på idé, team och pitch man letar efter som investerarare. Den stora bredden på affärsidéer bådar också gott inför framtiden, säger Joachim Karlsson, VD Almi Invest.

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3,5 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 660 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen och delfinansierat av EUs strukturfonder.

Joachim Karlsson
Joachim Karlsson